Resultatet av det lilla köksprojektet – tapet som stänkskydd

Jag tänkte att det kanske är någon som är nyfiken på hur det gick med min idé om hur vi skulle trolla bort det väldigt blåa kaklet över vår diskbänk. Jag har ju aldrig tyckt att det var speciellt vackert, kanske inte så mycket för att det är blått utan mer för att det liksom skar sig mot träet i luckorna och golvet. Och så gjorde det köket mörkt, var det lite sprucket och såg allmänt dassigt ut. Eftersom vi hyr huset lägger man ju inte gärna en halv förmögenhet på att kakla om, så jag började fundera på hur man kunde göra istället och efter att ha läst detta inlägg hos Fixa & Dona tänkte jag att JA! så ska vi göra!

Tapetsera på kakel? säger ni. Jajjemän! säger jag.

Och jag är supernöjd, det blev precis så som jag hade tänkt. Visserligen verkar en del av de jag visat bilderna för tycka att det var bättre innan, men det spelar ju ingen roll så länge jag (och M också såklart) tycker att det blev kanon.

Så här gjorde vi:
Först limmade vi på en spånskiva på kaklet med hjälp av silikon (egentligen ska man inte tapetsera direkt på trä eftersom det är ett levande material och alltså kan röra sig och orsaka sprickor i tapeten, så vi borde kanske haft en gipsskiva ovanpå också. Men vi tog en chansning och struntade i det).
Skarvarna spacklades och slipades. Ett lager vit väggfärg målades på för att skivan inte skulle suga åt sig allt klister.
Sen var det bara att tapetsera på, lite krångligt men inte svårare än att tapetsera på en vägg egentligen.  När det var klart fick det torka ett dygn innan vi hade på några omgångar trälack för att tapeten ska tåla vattenstänk och kunna torkas av. Till sist silikonade vi alla skarvar mot diskbänk och luckor för att det inte ska komma in fukt. Sen var det klart, återstår att se hur bra det håller men än så länge ser det finfint ut!

Tapeten är Woods från Cole & Son och vi använde klar vattenburen trälack från Alcro.

4 svar to “Resultatet av det lilla köksprojektet – tapet som stänkskydd”

  1. Stina Says:

    Jättefint och MYCKET bättre än innan – tycker jag! 🙂

  2. Anna Says:

    Hej!
    Nu så här en tid senare, har det hållit sig snyggt och fräscht? Nyfiken och funderar på en liknande ide!

  3. Emma Höglund Says:

    Vi kommer att göra detta i vårt nya kök och vill gärna veta om ni fortfarande är nöjda?

Kommentera

